Czego możesz oczekiwać?
Po szkoleniu możesz oczekiwać, że zdobędziesz wszechstronną wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne do pracy terapeutycznej z osobami z zaburzeniem osobowości typu borderline (BPD). Poznasz różne podejścia teoretyczne, w tym model biospołeczny Marshy Linehan i koncepcje typów osobowości Theodora Millona, co pozwoli Ci lepiej zrozumieć kompleksową naturę BPD. Nauczysz się, jak identyfikować i pracować z trudnościami emocjonalnymi, problemami tożsamościowymi oraz zaburzeniami w relacjach interpersonalnych charakterystycznymi dla BPD. Dowiesz się, jak kluczowa jest relacja terapeutyczna w procesie leczenia oraz jak budować zaufanie, zarządzać przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem, a także jak wykorzystywać relację terapeutyczną do tworzenia korektywnych doświadczeń emocjonalnych.
Dodatkowo, zdobędziesz umiejętności w zakresie pracy z myślami automatycznymi, zniekształceniami poznawczymi, zachowaniami impulsywnymi i autodestrukcyjnymi, a także w kontekście seksualności i intymności. Po szkoleniu będziesz lepiej przygotowany_a do tworzenia skutecznych planów leczenia, uwzględniając specyficzne potrzeby osób z BPD oraz dowiesz się, jak dbać o własne zdrowie psychiczne, korzystając z superwizji, interwizji i wsparcia zawodowego, aby zapobiegać wypaleniu zawodowemu.
Program szkolenia:
- Wprowadzenie do zaburzenia osobowości typu borderline (BPD) – pojęcie zaburzenia osobowości z pogranicza, przegląd kryteriów diagnostycznych oraz omówienie różnych podejść teoretycznych do zrozumienia BPD.
- Etiologia BPD – wieloaspektowe spojrzenie na to zaburzenia, m.in.: model biospołeczny, rola czynników genetycznych oraz podatność emocjonalna w wyniku wychowywania się w niestabilnym środowisku rodzinnym, rola traum i deficytów emocjonalnych.
- Zaburzenia emocjonalne i dysregulacja emocji w BPD, nadwrażliwość emocjonalna, reakcje obronne i adaptacyjne, schematy związane z niestabilnością emocjonalną, praca nad uzdrawianiem emocji w terapii schematów.
- Praca na relacji terapeutycznej jako kluczowy element procesu, relacja terapeutyczna jako element zmiany – znaczenie akceptacji i empatii, praca nad budowaniem zaufania, zarządzanie przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem, adaptacja relacji terapeutycznej do potrzeb osoby pacjenckiej, terapia schematów a relacja terapeutyczna korektywne doświadczenia emocjonalne.
- Problemy tożsamościowe i niestabilność obrazu siebie – niestabilny obraz siebie jako kluczowy element BPD, problemy z poczuciem własnej wartości, praca nad budowaniem stabilnej tożsamości.
- Relacje interpersonalne i problemy w związkach: burzliwość, chaos, konfliktowość, silny lęk przed odrzuceniem, idealizacja i dewaluacja.
- Dysregulacja i zniekształcenia poznawcze – praca z myślami automatycznymi, przekonaniami, praca CBT, rozpoznawanie i korygowanie zniekształconych schematów poznawczych, praca nad zdrowymi schematami.
- Zachowania impulsywne i autodestrukcyjne – praca nad redukcją zachowań impulsywnych i autodestrukcyjnych, techniki interwencji kryzysowej, schematy prowadzące do impulsywności i autodestrukcji, strategie pracy nad ich zmianą.
- Seksualność i intymność w kontekście BPD – problemy z seksualnością i intymnością w BPD, wielość relacji seksualnych i inne zachowania niebezpieczne/ ryzykowne, praca nad granicami i bezpieczeństwem, praca nad zdrową ekspresją seksualności.
- Ogólny plan i cele leczenia (strategie i założenia), w tym cechy psychoterapeuty_ki, jakie są niezbędne do pozytywnej zmiany u pacjenta_ki, tworzenie kontraktu terapeutycznego, specyficzne strategie leczenia wg podejścia DBT; strategie zasadnicze: uprawomocnianie i rozwiązywanie problemów (podejście M. Linehan).
- Rola superwizji i wsparcia zawodowego, zapobieganie wypaleniu zawodowemu.
Co będziesz wiedział_a po ukończonym szkoleniu?
– Będziesz w stanie zidentyfikować cechy charakterystyczne BPD oraz stosować odpowiednie kryteria diagnostyczne.
– Zrozumiesz różne podejścia teoretyczne do BPD, co pozwoli na lepsze dostosowanie terapii do indywidualnych potrzeb pacjenta.
– Będziesz mieć świadomość wieloaspektowych czynników wpływających na rozwój BPD, w tym biologicznych, środowiskowych oraz psychologicznych.
– Nauczysz się, jak trauma i deficyty emocjonalne przyczyniają się do powstawania BPD, co pozwoli na bardziej trafne zrozumienie i terapię pacjenta.
– Nauczysz się rozpoznawać i pracować nad nadwrażliwością emocjonalną oraz niestabilnością emocjonalną u osób z BPD.
– Poznasz techniki terapeutyczne, które pomagają w uzdrawianiu emocji i poprawie regulacji emocjonalnej.
– Zrozumiesz, jak kluczowa jest relacja terapeutyczna w pracy z osobami z BPD oraz jak ją budować i utrzymywać.
– Nauczysz się zarządzać przeniesieniem i przeciwprzeniesieniem oraz adaptować relację terapeutyczną do potrzeb osób pacjenckich.
– Dowiesz się, jak wykorzystywać relację terapeutyczną do tworzenia korektywnych doświadczeń emocjonalnych.
– Nauczysz się, jak pomóc osobom z BPD w budowaniu stabilniejszej tożsamości i poprawie poczucia własnej wartości.
– Będziesz umieć identyfikować i pracować nad typowymi problemami w relacjach, takimi jak burzliwość, lęk przed odrzuceniem oraz skrajna idealizacja i dewaluacja innych osób.
– Zdobędziesz umiejętności rozpoznawania i korygowania zniekształconych schematów poznawczych oraz pracy nad zdrowymi schematami myślenia.
– Nauczysz się technik interwencji kryzysowej oraz strategii zmniejszania zachowań impulsywnych i autodestrukcyjnych u osób z BPD.
– Zrozumiesz, jakie problemy z seksualnością i intymnością mogą występować u osób z BPD i nauczysz się, jak wspierać pacjentów w zdrowej ekspresji seksualności oraz w ustalaniu bezpiecznych granic.
– Będziesz umieć opracowywać ogólny plan leczenia z jasno określonymi celami, uwzględniając specyficzne potrzeby osób z BPD.
– Poznasz specyficzne strategie leczenia według podejścia DBT, w tym uprawomocnianie i rozwiązywanie problemów.
– Zrozumiesz, jak ważne jest wsparcie zawodowe i superwizja w pracy z osobami z BPD oraz nauczysz się strategii zapobiegania wypaleniu zawodowemu.
Ten zestaw umiejętności i wiedzy pozwoli Ci skuteczniej pracować z osobami z zaburzeniem osobowości typu borderline, wspierając ich w procesie zdrowienia i poprawy jakości życia.
Szkolenie dwudniowe:
Sobota 10.00 – 18.15
Niedziela 9.00 – 15.00
W sobotę jest godzinna przerwa obiadowa.
Za ukończone szkolenie otrzymasz dodatkowe 16 punktów w ramach ścieżki procesu do certyfikacji seksuologa_żki – specjality_ki zdrowia seksualnego PTTS, doradcy seksualnego_doradczyni seksualnej, onkoseksuologa_żki.
Szkolenie jest dwudniowe, przy jednorazowej płatności za więcej niż jedno szkolenie obowiązuje zniżka 50 zł za każde szkolenie – szczegóły w regulaminie. W sobotę jest przerwa obiadowa.
Opłaty:
Early Bird: do 03.05.2025 – 950 zł
Opłata standardowa: do 30.05.2025 – 1050 zł
Last Time: od 31.05.2025 – 1200 zł
Szkolenie poprowadzi:
Monika Jasielska jest psycholożką, seksuolożką i psychoterapeutką. Studiowała m.in. na SWPS w Warszawie oraz Instytucie Psychologii Zdrowia im. Jerzego Mellibrudy w Warszawie. Pracuje w podejściu integracyjnym, humanistycznym, które zakłada, że fundamentem każdego procesu terapeutycznego jest szczera, bezpieczna relacja. Współpracuje indywidualnie w osobami w wieku 16+.
Doświadczenie zawodowe zdobywała w prywatnych centrach psychoterapii w Warszawie (m.in. Centrum Psychoterapii HELP, aktualnie również Centrum Terapii DIALOG), jako psycholog penitencjarny w Areszcie Śledczym w Warszawie- Białołęce, jako psycholog, streetworker w Kamiliańskiej Misji Pomocy Społecznej w Warszawie, a także stażysta- seksuolog w Zakładzie Seksuologii Klinicznej Instytutu Seksuologii PTS w Warszawie. Obecnie pracuje również w Warszawskim Instytucie Seksuologii i Psychoterapii.
Swoją pracę poddaje regularnej superwizji oraz uczestniczy w wielu szkoleniach.
Pracuje z osobami z zaburzeniami nastroju tj.: depresja, zaburzenia afektywne dwubiegunowe, z zaburzeniami lękowymi: zespół lęku uogólnionego, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, zaburzenia z napadami lęku (paniki), fobie społeczne. Pomaga w terapii osób tzw. „z syndromem DDA/DDD”, pochodzących z rodzin, w których panowała przemoc, brak bezpieczeństwa, alkohol i używki w nadmiarowych ilościach. Pomaga także osobom, które doświadczyły zdarzeń traumatycznych oraz traum relacyjnych- na podłożu fizycznym, psychicznym, seksualnym. Pracuje z osobami w spektrum autyzmu, ADHD oraz z osobami zaburzeniami osobowości.
W swojej pracy dąży do wytworzenia atmosfery sprzyjającej dzieleniu się swoimi trudnościami i problemami, bez obawy bycia ocenianym czy odrzuconym. Z zaciekawieniem i chęcią pomocy towarzyszy pacjentom_kom w ich podróży do wprowadzenia zmian w swoim życiu.